Stora packdagen

Idag var den stora packdagen då alla elevernas persedlar ska pressas ner i deras trunkar tills hytterna ekar tomma.

Eller inte riktigt eftersom lakan och toalettprylar får vara kvar. Resten hamnar uppe på däck. Det är även nu det är upp till bevis om man varit lite väl optimistisk med shoppingen och allt går ner i väskan. Jag har hört rykten om en svart marknad där vissa elever säljer plats i sin väska till de stackare som köpt på sig för mycket.

För att undvika en härlig blandning av kaos och panik medan det packas gör eleverna det en person per hytt åt gången. Under tiden är de andra lediga, och får med fördel gå iland, eller har vakt och städar något smutsigt obskyrt utrymme. Packandet brukar gå snabbt, de flesta är redan klara dagen innan, och kan spendera sina två packtimmar i kojen, raklång och sovandes. Oavsett kommer packningen upp på däck framåt slutet av dagen, så systemet fungerar.

Med alla tillhörigheter på däck var det så dags att vaska av sig och dra på sin stiligaste stass, för att går på den galaaktiga avslutningsmiddagen. Elevernas festkommitté hade gjort iordning stora mässen med ljusslingor, dukar på borden och mysbelysning där det serverades trerätters middag och snacks. Inte nog med den goda maten, det bjöds även på uppträden och filmvisning till allas förtjusning. Så med feststämning i sinnet och stinn mage kunde man dra sig tillbaka och ladda upp inför morgondagen. Även känd som Den Stora Städdagen.

Over and out…

Johan