Studierna är igång!

Tre dagar in på färden har alla hunnit få sjöben och så smått börjat vänja sig vid sina nya vakter. Eleverna byter nämligen sina vakt-tider under resans gång, så att alla får känna på vad varje pass innebär. Jag gissar att skillnaden är störst under natten, då exempelvis 8-12-vakten har hand om inomhusstädningen och 4-8-vakten svabbar däck och färskar av utomhus.

Under dagtid har vi nu kommit igång med lektioner och återupptagit de teoretiska studierna. Det verkar som om de allra flesta ligger i fas med sina uppgifter. Personligen ligger jag också i fas med min egen undersökning, då jag idag tog mig an en bit azoreansk nötpaj. För säkerhets skull har jag förvarat den hermetiskt tillsluten i min hytt och förtärde den i lä på akterdäck, dit inga eventuella allergiker har tillträde. Det är ju svårt att göra ett land vetenskaplig rättvisa om man inte får studera dess specialiteter…

I just detta fall handlade det alltså om en tunn pajdeg med en blandning av ägg-grädd-fyllning och en relativt sparsam mängd hackade jordnötter. Att den ändå upplevdes som en nötpaj berodde troligtvis på ”kryddningen” av smält farinsocker. Även om kakan i sig var fullt godkänd, fick jag en extra klick grädde av de snälla kockarna och ja, det kändes verkligen som ”grädde på moset”!

KiKi Åstrand

utbildningsledare