Superbackisar

Det är lite tomt i skafferier och kylskåp ombord. Anledningen är så klart att i Kubas butiker gapar hyllorna tomma och därför kunde vi inte göra några inköp där.

Planen var därför att kockarna och kapten skulle ge sig ut på shoppingtur idag och jag skulle ta över matlagningen, eller i alla fall lunchen. Jag körde på ett säkert kort, pasta och köttfärssås!

Det roligaste med att vara i byssan är att hänga med backisarna. Så här på resa 3 har de full koll och en slags inre klocka på när saker ska ske. Mitt i ett samtal kan de, helt oväntat, vända sig om och börja skära upp bröd till 10-fikat eller ta fram något från en kyl som ska serveras. De liksom bara gör det. Det är också väldigt trevligt att få lite extra tid att bara stå och prata om allt möjligt och om sådant de upplevt i hamn.

Själv gillar jag att laga mat men min matlagning består till största del av att ”utfodra” två barn där hemma. Idag var det en hel, hungrig vakt som skulle mättas. Men superbackisarna peppade med glada tillrop som: Det går inte att misslyckas med köttfärssås! Nähä, tänkte jag och kände pressen växa. Dock handlade det ju inte om någon avancerad kokkonst så mitt inhopp slutade väl.

Innan kockarna kom tillbaka hann vi även med att skala galet många potatisar till kvällens middag och superbackisarna planerade att överraska sin vakt med hemmagjord kolasås till 3-fikats utlovade glass. Det finns inte nog med sötsaker för att stilla den här klassens behov!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare