Teneriffa runt, lightversionen + utflyttningsdags

Idag var det dags för DOS att ta en välbehövlig paus från fart och fläkt, buller och arbete. För min del betydde det en hyrbil runt centrala och norra Teneriffa.

Att hyra bil var ganska lätt. Att hitta ut ur stan var desto svårare, likaså att hitta tillbaka. Det beror inte på bristande lokalsinne, men på bristande vägkännedom i kombination med spanjorernas förkärlek (i alla fall vad gäller Kanarieöarna) för att vara mycket sparsamma med skyltningen, särskilt i stadsmiljö. Mobilens GPS och vägappar räddade mig mer än en gång, men eftersom jag dumt nog inte hade en powerbank med ransonerade jag ganska mycket på användningen och tog bara fram den när jag så att säga "kört fast".

Teneriffa är inte så stort i avstånd, men det är många höjdmeter på kort sträcka och emellanåt dålig sikt eller tvära kurvor. Detta gör att 70 km/h ofta är en fantasisiffra för en förare med bristande erfarenhet av dessa vägar. Men det hade sin belöning: fantastiska vyer över Teides månlika lavalandskap, påminnande om "Smaugs ödemark", samt rofyllda tallskogar med grön vila. Bortsett från några få "turistfällor" var det också väldigt lite folk i rörelse. På ett sätt ganska skönt, men samtidigt sorgligt när jag vet hur många som skulle behöva fler turister för sina inkomster.

Dagens största glädjespridare var dock en liten fågel, en släkting till vår bofink, kallad teneriffablåfink (syns på bilden). En fågel som jag funderat över i flera år och bara finns på Teneriffa. Nu blev det läge att leta upp den!

Min tid som DOS för denna resa börjar lida mot sitt slut, så även mitt bloggande. Det har varit en lärorik resa med fina elever. Imorgon kommer Tore som ska byta av mig som DOS och då får han successivt ta över mina uppgifter innan Gunilla avreser från Teneriffa fredag morgon.

Hasta la vista...

DOS/Daniel Tingdahl