Tidig morgon

Snart är dom här! I en vecka har jag väntat på att eleverna ska komma. Skurat, tvättat, torkat och polerat för att elevhytterna ska vara fina. Hoppats att det om det glänser och skiner där, så kanske de kan ha lite överseende med kaoset ombord. Tänk om de vänder och åker hem igen?

Att vara Dos, utbildningsledare, ombord på T/S Gunilla är alltid lite pirrigt. Man åker iväg med eleverna och undrar hur resan ska bli. Kommer vi ha kul ihop? Blir utflykterna bra? Kommer rutten fungera? Hur kommer det gå med studierna? Allt det där brukar snurra runt i början i ett sammelsurium av tankar. Då brukar båten vara hel, om inte perfekt så i alla fall åkbar. T/S Gunilla är ingen skönhet, men hon har charm så det räcker och blir över. Nu när eleverna snart mönstrar på finns ingen Stora mäss att ha lektioner i, toaletterna är inte klara, duscharna lyser med sin frånvaro, två hytter saknar inredning och överallt springer snickare, elektriker och annat ”löst folk”.

Visst har vi en plan för allt som inte är på plats, visst kommer det lösa sig trots att allt vi gjort för att få till det så bra som möjligt bara är provisorisk. Men blir det för mycket kaos för SA2023? Snart vet jag… Snart kommer dom!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare