Till havs!

Igår förmiddag avgick vi från Tarragona. Kapten letade upp några rester av vind för att eleverna skulle få testa att hissa och ta ned segel. Men det har varit vindstilla nästan hela tiden, så vi går konstant på motor sedan ett tag. Det låter mer än en segelbåt brukar göra, men det finns åtminstone öronproppar som hjälper en del. Vi har hunnit vara till sjöss ett drygt dygn och planeringen för nästa hamnstopp är i full gång.

Vad nästa hamnstopp blir är ännu inte klart, men någonstans på Kanarieöarna lär det bli. Som DOS har jag börjat dra i lite trådar och jobbar på olika alternativ beroende på vart vi faktiskt går i land. I och för sig är det något som en DOS gör emellanåt, men det är normalt sett bara i undantagsfall. De allra flesta resor är i princip allt bestämt och/eller bokat i förväg, och behovet av att improvisera är betydligt mindre.

Eleverna är trötta emellanåt, men håller humöret uppe. Några valar har jag inte sett ännu, och jag har inte hört att någon elev har gjort det heller. Igår blev det också brandövning, alla kom upp till slut och vi fick göra en värdefull repetition av säkerhetsrutiner. När mörkret kom letade jag upp Mars, Jupiter och Saturnus. De kan säkert ses även från Sverige, men molnen kanske är i vägen där?

DOS/Daniel Tingdahl