Till sjöss igen

Lite slitna och trötta är vi nu igen på havet. Efter ett första dygn av motorgång kunde vi sätta segel. Det blir lugnare rörelser ombord och vi får göra det vi gör bäst. Segla!

Idag var det också en eftermiddag med lektioner. Det här seglingsbenet jobbas det med samhäll/svenskuppgiften om minoriteter. Här finns det mycket att sammanfatta och fundera över efter besöket hos mennoniterna. De elever som hade en uppgift i naturkunskap ska spela in en podd innan nästa hamn. Sedan är det uppgiften i engelska/samhäll som handlar om vad människor i hamnarna vet om #MeToo. Den ska sammanställas och sedan redovisas med en paneldiskussion hemma på skolan, på engelska och med samhällsläraren inbjuden. Tyskeleverna fick möjlighet att spela in lite talad lågtyska som ska analyseras. Det kan verka som om det är en hel del att göra, men eleverna är vana och tar det lugnt.

Vi har nu avverkat halva resan. Om en månad är vi hemma igen. Vi pratar om hur fort det har gått, samtidigt som det känns som en evighet sedan vi lämnade er därhemma. Imorgon är det söndag och det är lektionsfritt. Då blir det möten och säkerhetsövning i vanlig ordning.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona