Tjära, nån…?

Båtvård ombord är lite speciellt, gamla beprövade metoder och trix.

Det händer titt som tätt att jag känner den där doften…doften av tjära. När jag sitter i lä på poopdäck går nån förbi med en plåtburk i ett snöre om halsen, när jag går från hytten över däck och möter nån med brunsvarta armar, när min vänsterhand klibbar fast i staget till stagstängseglet… Doften av tjära, det är nått speciellt med den, fyllig, kraftig och äkta. Lite så som sjömanskapet ska vara, att lära sig saker från grunden och förstå varför det funkar på ett eller annat sätt. Att impregnera med gammal båtsmörja, linolja, terpentin och trätjära fick jag lära mig för längesedan av min gamla granne valrossen Bengt (han såg ut som en sån), att han hade lärt sig det i sin tur av nån annan gammal gubbe är det ingen tvekan om. Att eleverna ombord får lära sig samma saker av inte fullt så gamla men nog så kunniga vaktledare är ett faktum.

Det knackas rost, stål borstas, målas, fettas in med olja i gänger och leder på metall, och fårfett i riggen på läder, det tvättas rost med folsyra så skutan är skinande ren. Det finns hela tiden något att göra och allt ger resultat som alla ser.

Matilda klättrar ner från mesanmasten lite mörk i blicken. ”- Fasen, nu får jag inte sitta i masttoppen och olja lattor längre, nu måste jag ner och gå vakt på däck.”

Det är lite konstigt är det, att det är roligare att jobba än att inte göra det, men när det ger ett direkt resultat på vad man gör, så är det ganska tillfredsställande.

Dofter får mig att minnas min barndom. När jag var liten och vi firade midsommar varje år på västeräng. Midsommarstången var pyntad, rest och fin, vi hade dansat och sjångt i runna ringa runt stånga. Å när vi sedder där på backen i gräst, kommer två paranta damer från den fina staden fram å spör…”- Åh, va fint här är, åh vad ääär det som luktar så gott ? ” Då swarar min lelle kompis Pelle, ”- De e rööden tång Dyy.”… -” Ååh kära nån, vad det lö..luktar gott av rö..rutten tång och dy…” Sa tanta…

DosJakob