Torsdag 8e november, Ajaccio Korsika

En vaktledares rapport: Gunilla är nog det mest imponerande skepp jag vet om. Det finns skepp av alla sorter, vissa är glansigare, vissa seglar roligare rutt och vissa har längre fikatider.

Sen finns det de skepp som inte har dusch, ingen maskin eller ingen kock. Egentligen så har ju Gunilla allt. Hon har el så att vi kan läsa i kojen med sänglampan tänd. Hon har tvättmaskin så att vi inte behöver leta upp tvätterier iland, hon har en vattengörare som omvandlar havsvatten till dricksvatten. Hon har motor som hjälper oss till kaj. Hon har säkerhetslinor i riggen så att vi kan säkra oss när vi klättrar. Hon har larmpanel som gör att vi kan se exakt vad och var något har hänt när det går ett larm. Hon har två kockar som lagar mat dagarna i ända och en sjukhytt fullproppad med allt vi behöver. Hon har förråd med extra färg och tågvirke. Ett helt verktygsförråd med alla verktyg och maskiner vi någonsin kommer behöva. Under elevernas kojer ligger paket med blåbär- och nyponsoppa som är medtaget från Sverige som räcker för hela året så att alla elever ska kunna värma sig med en kopp på nattfikorna. Gunilla har nog allt.

Gunilla har varit i drift sedan 1940, och hon har seglat med kalksten som frakt, som bilfärja till Öland och nu de senaste 20 åren som skolsegelfartyg med elever från Öckerö Seglande Gymnasieskola. Sedan 1999 har hon lämnat Öckerö i augusti och kommit hem i slutet av juni, med totalt 220 elever varje läsår. 220 elever som får vara ombord i två månader och segla till olika hamnar där de gör studier. Två månader som gör eleverna mer självständiga, mer öppna för nya intryck och mer samarbetsvilliga. Gunilla har också ungefär 36 atlantenkorsningar bakom sig. Klassen som är ombord just nu är en bra klass och det är väldigt kul att se hur de alla utvecklas både som grupp och som individer. Hur de tar sig an utmaningar och hur de tar hand om varandra. Gunilla är väldigt bra på att få eleverna att inse att man inte behöver vara bästa kompis med någon för att kunna arbeta tillsammans. Genom olika typer av utmaningar kommer samarbete och acceptans ändå.

Därför är Gunilla den mest imponerande båt jag vet om. Tack till alla er därhemma som låter era barn få segla med Gunilla.

Klara Loebbert, vaktledare