Tuff skola på sjön

Det blir inte och kan inte vara rättvist i alla lägen och det är något som eleverna accepterar och förstår. Det är en tuff och krävande skola för dem att vara ute på sjön och sköta vaktlagets sysslor, som är olika beroende på vilka tider på dygnet de har. Precis som sist så blir jag imponerad av vad de utför.

Dag 2 på sjöben 4 är snart till ända. Vi har haft hamnutvärdering och frågesport kring vår vistelse på Mallorca. Något mindre bra men ändå bra utvärdering kom från vaktlaget som hade haft minst fria dagar (en) i Palma de Mallorca. Annars fick ön ett gott betyg. Det blir inte och kan inte vara rättvist i alla lägen och det är något som de accepterar och förstår. Det är en tuff och krävande skola för dem att vara ute på sjön och sköta vaktlagets sysslor, som är olika beroende på vilka tider på dygnet de har. Precis som sist så blir jag imponerad av vad de utför.

Vi lämnade Palma de Mallorca igår och första dagen till sjöss för mig bjöd på lagom vågor. Det blev segling ett tag med några satta segel. Ungdomarna vill givetvis helst segla men vill inte vinden så är det inte mycket att göra. Det märks att det är 4:e sjöbenet för var och en vet vad de ska göra och sjösjukan drabbar inte så många längre.

Eftermiddagen och kvällen innehåller 6 st lektionspass á 1 timme och varje vaktlag har närvaro på 3 st. När vågorna tillåter så är det full aktivitet i stora mässen och ikväll har det varit en hel del fysik för ”naturvetarna” och svenska för ”sjöfartarna”.

Anna-Lotta Engström

Utbildningsledare