Underbart är kort

Det blev tyvärr ett ganska kort stopp på Grenada i år eftersom vi fortfarande har en del försening att ta igen. Jag tror dock att eleverna hann uppleva en hel del av vad det lilla landet har att erbjuda. Inte minst gäller det gårdagens bussutflykt runt i princip hela ön.

Vi började med snorkling i Dragon Bay, för att samla stoff till den skriftliga rapporten i Naturkunskap. Därefter fortsatte vi på vattentemat genom att bada i ett vattenfall. Lagom avsvalkade var det sedan dags att besöka en chokladfabrik, där produktionen visserligen hade juluppehåll men där vi ändå fick en inblick i själva tillvägagångsättet.

Eftersom våra magar vid det laget signalerade lunchdags, passade vi på att avnjuta vår medhavda pastasallad i kakaoträdens skugga. Mätta och belåtna begav vi oss sedan upp till regnskogen och gjorde en kortare vandring där. Personligen är jag glad att vi inte valde en längre tur i leran, eftersom jag blev tvungen att använda ”tygbromsen” redan i första nerförsbacken för att inte riskera värre skador! Som det blev nu var det mest kläder och skor som nog aldrig kommer att återhämta sig helt.

Nåväl, jag tror att samtliga i alla fall sov gott i natt, efter alla strapatser, och det behövdes verkligen eftersom dagen har bjudit på extra tuff värme. Därför kändes det också ganska skönt när vi i eftermiddags kastade loss och seglade från kaj. Ja, ni läste faktiskt rätt! Tack vare en fantastisk gemensam insats lämnade vi hamnen helt utan att använda motor!

KiKi Åstrand

utbildningsledare