Utbildningsledarens rapport 2017-11-07

Ja, Tore nämnde ju att han skulle bege sig hemåt och att jag skulle ta över som DOS ombord. Jag heter Martin Nordström och många av er har nog haft kontakt med mig när det gällt frågor om Skola24 eller andra system som hanterar all den information som anses nödvändig för en skola av i dag. Men jag är också lärare (samhäll, historia och religion) och har också prövat på DOS:andet tidigare.

I dag var det dags att bekänna färg för första gången den här resan och det blev till största delen natureleverna som fick stifta bekantskap med sin nya DOS. Tillsammans begav vi oss med tunnelbanan ett stycke norrut till den lilla (jämfört med Barcelona då) orten Badelona. Där finns Escola del Mar – en institution som försöker behålla och stärka kontakten mellan Badalona och det hav som varit en förutsättning för ortens fortlevnad och utveckling under hela dess existens. Vi fick en alldeles utmärkt guidning och förevisning av deras akvarier och dessutom en bra lektion om hur plankton förökar sig olika mycket under olika årstider. Badelona visade sig dessutom vara en ganska charmig plats som är väl värd ett besök om man tröttnar på det ibland överfulla Barcelona.

På det hela taget var det en utmärkt dag som jag tror kommer att spela roll när eleverna skall sätta samman sina olika uppgifter i fr.a. biologi.

Nu skall jag inte trötta ut er redan första dagen utan säger tack för förtroendet att få lära mig mer tillsammans med era ungdomar. Det känns riktigt bra och det är svårt att tänka sig något mer meningsfullt.

DOS Martin Nordström