Utbildningsledarens rapport 2017-11-23

Malaga 2017-11-23. Man förstår varför området i södra Spanien kallas Solkusten, det är inte så våldsamt varmt men solen lyser stadigt och inte ett moln syns på dagarna. Här har människor trivts i tusentals år. Även H C Andersen har varit här på besök även om det inte var fullt så länge sedan.

Eleverna har tillbringat dagen på egen hand, förhoppningsvis genom att studera, intervjua och läsa för att hinna bli klara med allt som skall bli klart innan vi lämnar Malaga. Det börjar dra ihop sig och dagarna som återstår innan vi kommer till svenska västkusten blir allt färre. Men säkerligen har de också passat på att njuta av solen för väl hemma lär det inte bli så mycket av den varan. Själv har jag försökt planera sista hamnen som ju är Safi, i Marocko, så gott det låter sig göras men också hunnit promenera omkring i Malaga en del. En dag såg jag till min förvåning en staty som åtminstone bakifrån hade något bekant över sig och väl framme visade det sig att det faktiskt var H C Andersen son satt där på en bänk, vänligt leende och kanske med planer på att berätta en saga för den som slog sig ned bredvid honom. Hans fula ankunge fanns där också och jag tog reda på att Hans Christian hade tillbringat en tid i Malaga som han hade uppskattat så mycket att han nu alltså får sitta staty här med utsikt över folkvimlet vid strandpromenaden. Den plats som han tyckte bäst om var den engelska kyrkogården, jag skall nog ta mig dit och se hur det ser ut nu, ungefär 150 år senare.