Utbildningsledarens rapport 2020-12-04

Igår kväll förtöjde vi i Portimao på Portugals sydkust. Vi valde att gå in tidigare pga att det skulle komma sämre väder. Nu ligger vi väl förtöjda mitt emellan stadskärnan och stränderna där det under högsäsong är fullt med folk. Nu är det drygt 10 grader och blåsigt så stranden lockar inte speciellt. Vi använder tiden till att utforska staden och att arbeta vidare med våra studier.

På seglingen från Madeira till Portimao fick vi alla ombord vara med om att vända Gunilla genom vinden, dvs vi slog på vanligt seglarspråk. På ett skepp med råsegel är detta en ganska komplicerad procedur. Det är många tampar att hålla reda på och det behövs att alla ombord hjälper till. Vi klarade att komma runt på första försöket vilket är väldigt bra eftersom det var första gången för eleverna ombord. När vi hade vänt genom vinden seglade vi dessutom åt rätt håll, dvs med fören mot Portugal.

Nu skall vi utforska Portimao och se hur en mindre stad kan se ut i Portugal. Det blir sedan spännande att jämföra Portimao med Lissabon som ju har nästan 3 miljoner invånare i hela området.

Vi hade en samling i morse och gick igenom planeringen för resten av resan. Vi ligger i Portimao 4-8 december och i Lissabon 11-17 december. Avresa från Lissabon med buss är planerad till 17 december kl.18 med ankomst Göteborg 19 december kl.12.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg