Utbildningsledarens rapport 2020-12-16

Då har det blivit dan före avresa och dags att lite kort summera resan. Vi kan konstatera att det har varit ett väldigt annorlunda år och vi har hela tiden fått laga efter läge. Den största skillnaden är nog att vår verksamhet bygger på att vi är på plats och interagerar med lokalbefolkningen. Den biten går inte att genomföra som vanligt vilket ju är lätt att förstå. När det gäller våra egna utflykter och skolarbete så hade vi hade ju planerat att vara lite mer i Spanien och genomföra våra program i Cádiz och Malaga men jag tror att La Palma och La Gomera var väldigt bra ersättningar.

Vi kunde genomföra alternativa utflykter, väl så spektakulära som de vanliga, och skoluppgifterna funkade också bra. Avslutningen på resan blev ju också helt annorlunda än planerat och istället för att gå in i Medelhavet valde vi att efter Madeira stanna i Portugal och besökte då lilla Portimão och stora Lissabon. Detta blev också bra ersättningar, både ur smittskyddssynpunkt, utflykter och med avseende på skolverksamheten. Totalt sett har vi fått uppleva en härlig resa med den extra kryddan att allt inte är förutsägbart. Det är kul att konstatera att alla ombord på ett väldigt bra sätt hanterat att planerna med kort varsel kastats om och att vi har hamnat på nya ställen. Flexibilitet känns som en bra beskrivning av det hela.

Nu är vi ju inne på de absolut sista dagarna och vi packar och städar. För att ge en bild av gårdagens verksamhet och det pussel som vi hela tiden lägger så kan jag berätta att det var 11 elever som packade, 11 skötte vakten och 22 st höll sig undan för att inte vara i vägen. Under dagen skiftade detta mellan vilka som gör vad och alla hade packat färdigt innan middagen igår. Det är nödvändigt att tömma elevkojerna så att det också kan städas ur inför samhällsettornas ankomst. Idag städdag, alla hjälps åt, mycket städa blir det och ungdomarna blir fenor på detta vilket ju kan vara bra att veta hemmavid:-)

Planen för hemresan ligger kvar, dvs avresa härifrån torsdag kväll kl.18 med hemkomst lördag kl.12. Exakt tid får eleverna av chauffören när de närmar sig Göteborg.

Dags också för mig att tacka för visat intresse och för att vi fått låna era härliga ungdomar under dessa två månader. Vi får ofta höra att det märks på dem när de kommer hem att de varit med om något alldeles extra under tiden på Gunilla så ni får väl kolla om det stämmer.

Att vara Dos ombord på Gunilla är verkligen ett annorlunda arbete, tufft och mycket att göra och samtidigt stimulerande och väldigt kul. Så efter den här månaden skall det bli skönt att komma hem och fira jul med nära och kära.

Så, alla föräldrar och andra intresserade, tack för den här gången och ett riktigt stort

God Jul och Gott Nytt År!

Allt väl ombord

Tore Reuterberg