Utbildningsledarens rapport 2022-05-04

Nu har vi varit på Gunilla några dagar och rutinerna börjar så sakta komma på plats. Söndag och måndag har gått åt till något vi kallar familisering. Det är något som alla gör när man mönstrar på Gunilla. Det handlar bl.a. om att alla skall känna till hur man skall agera när något händer och att man börjar bekanta sig med att klättra i riggen.

Familiseringen handlar hela tiden om säkerhet ombord. Vi går igenom hur vattentäta skott fungerar, vad man gör vid Man över bord och rutiner vid tex brand. Dessa olika moment övar vi sedan på varje vecka under hela resan.

I söndags körde vi också igång vaktsystemet ombord. Eleverna är indelade i tre vakter, babord, midskepps och styrbord. När vi ligger förtöjda i hamn går eleverna vakt ett dygn i taget. Vi skiftar vakt efter uppställningen kl. 8 på morgonen. Att ha vakt ombord innebär att man vaktar landgången, går ronder och kollar instrument ombord, att man jobbar i byssan(köket), att man städar Gunilla, att man tvättar fartygstvätt eller egna kläder. Man jobbar också med det underhåll som behöver göras på ett skepp av Gunillas storlek.

Igår tisdag var vi på en heldagstur på östra sidan av ön. Vi började med att åka till en strand i byn Vila Franco do Campo där vi kunde genomföra en strandexkursion. Det är ett av de många skolmoment som eleverna har med sig från lärarna på skolan. Där fanns massor att studera och vi lärde oss också hur det känns med vatten på insidan av vadarbyxorna. Vi åkte sedan vidare till Parque Terra Nostra och badade i den orangefärgade 38-gradiga bassängen. Vattnet är järnhaltigt och det sker en oxidation som ger den speciella färgen. Efter detta sköna bad var det dags att åka och plocka upp maten som vi skulle äta till lunch och som hade kokat i en termisk källa i 7 timmar under förmiddagen. Det hela resulterade i en gryta med kött och grönsaker, allt lokalt producerat. Med lite extra salt var det en utsökt måltid.

Azorerna är så lyckligt lottade att de har termiska källor där det sprutar ut ånga. Med hjälp av dessa lagar man således mat, värmer bad och hus och driver även turbiner som genererar elektrisk ström.

På vägen hem hann vi även besöka en theodling och en ananasplantage. Vi återvände till vårt nya hem vid 18-tiden och åt middag. Alla trötta men väldigt nöjda med en härlig utflykt.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg