Utbildningsledarens rapport 2022-05-06

Efter snart en vecka i Ponta Delgada är det dags imorgon bitti att släppa förtöjningarna och segla mot södra England. De sista dagarna har vi bunkrat olja och provianterat så att vi skall klara oss minst det tolv dygn som vi beräknar att seglingen tar. Vi skall också slänga iland sopor och göra fartyget klart för avgång. Det innebär också att var och en behöver sjöstuva sin utrustning.

Men innan vi sticker händer en väldigt rolig sak. Det ligger nämligen tre ”Tall Ship” i hamnen och ett av dem är fullriggaren Stad Amsterdam. Planen är att våra sjöfartselever skall besöka detta fantastiska skepp nu ikväll. Hon seglar charter framför allt i Medelhavet och Karibien. Det kommer att bli väldigt intressant att höra hur man arbetar på ett sådant skepp.

Under dagen har arbetet ombord flutit på som vanligt förutom att avfärden har förberetts där det är möjligt. Vi har bunkrat och provianterat så nu har vi mycket färskvaror och alla torrvaror vi kan behöva. Även eleverna har gjort enskild proviantering så att man har lite favoriter med sig i form av godis, chips, frukt, drickor och allt annat man kan bli sugen på när vi seglar. Det är jättebra att ha ett litet eget förråd när vi gungar runt på havet.

Avgången är beräknad till 9:00 imorgon, då kommer lotsen och vi skall vara klara med allt förarbete. Första dagen till sjöss kör vi säkerhetsövningar för att bli så bra det bara går. På söndag jobbar vi med demokrati och kör igenom de möten som vi har med jämna mellanrum ombord. På måndag rullar schemat igång med lektioner och skolarbete. Då skall vi arbeta med allt vi samlat på oss i form av intryck, intervjuer och bilder.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg