Utbildningsledarens rapport 2022-05-15

Söndag är den dagen som skiljer sig lite från övriga dagar när vi seglar. Det är alltid ägg och bacon till frukost och dagen är fri från lektioner. Vi behöver lite återhämtningstid och söndagsfrukosten är ett välkommet avbrott från havregrynsgröten.

Igår prövade vi att göra en kovändning eller en gipp skulle seglare kalla det. Det betyder att vi inte vänder Gunilla upp mot vinden utan faller av och byter kurs, ibland hela 180 grader. Att gippa med en vanlig segelbåt kan vara lite vanskligt om det blåser men med en råseglare är det lättare än att vända mot vinden. Ibland är det väldigt svårt att hålla farten och komma förbi vindögat når man försöker vända genom vinden. Men allt gick fint och vi seglar nu med kurs mot Plymouth.

När eleverna är ombord på Gunilla har de tillgång till en skeppsmail där de kan skicka och ta emot mail. Detta för att datatillgången är begränsad och de slipper då logga in på sidor som drar mycket data. Mailadressen är elevxx@ship.tsgunilla.se där xx står för elevens skeppsnummer. Ibland händer det att dessa mail hamnar i skräpposten så om ni inte fått något mail kan ni ju kolla där. Vi har uppmanat eleverna att skriva ett mail hem för att etablera denna kontakt.

Så idag njuter vi av att det är söndag och vi seglar så fort vi bara kan mot målet. Vi skall vara i Plymouth på torsdag och på fredag är det planerat utflykt till Eden Project. https://www.edenproject.com/ Länk till annan webbplats.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg