Utbildningsledarens rapport 2022-05-27

Fredagen den 27 maj och vår sista vanliga dag i Saint Malo. Imorgon är det avresedag och vi sätter sjövakter efter morgonuppställningen för att komma iväg när det är högvatten. Saint Malo är en härlig stad som lockar väldigt många turister. ”Staden innanför murarna” är väldigt pittoresk med alla restauranger och småaffärer.

Staden bombades hårt under andra världskriget och allt utom ett gammalt försvarstorn är uppbyggdt efter den tiden. Man har försökt återställa husen som det såg ut före bombningarna och har nog lyckats väldigt bra med detta. Det känns genuint men man kan tydligt se att det inte är jättegamla hus.

Det är flera stycken ombord som läser boken ”Ljuset vi inte ser” av Anthony Doerr som delvis utspelar sig i Saint Malo. Det är en fascinerande historia och man vill gärna gå runt i stan och försöka hitta en del av ställena som beskrivs i boken.

Idag har vi sagt adjö till klassföreståndare Erik Hagberg som har varit ombord sedan Plymouth. Eleverna har uppskattat att få lite extra hjälp med matten och att snacka med någon hemifrån. Nu ser vi fram emot att välkomna klassföreståndare Anna Sigurdsson ombord. Hon skall segla med från Saint Malo till Bremerhafen och bl.a. hjälpa eleverna med biologin.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg