Utbildningsledarens rapport 2022-06-02

Nu har vi varit iväg i drygt 4 veckor och det börjar märkas lite bland eleverna. De har ju vant sig vid livet på en skuta och känner sig hemma i alla de moment som de förväntas utföra. En del börjar också känna att det skall bli skönt att komma hem och få sova så länge man vill på morgonen.

När man är ombord på Gunilla finns det inget som heter sovmorgon. Ligger vi i hamn står vi upp klockan 7 för frukost och uppställning klockan 8. Seglar vi arbetar vi i våra vakter vilket innebär att tiden för att sova förskjuts i förhållande till vad man är van vid hemma. Så man kan gissa att den egna bingen hemma kommer att vara extra uppskattad de första dagarna efter hemkomst.

Vi har seglat lite fortare än beräknat och är nu på väg in mot Bremerhaven. Eftersom vi kommer tidigare skall vi ankra för natten en bit ut på kusten. Det har mojnat en del så nu kan vi ta chansen att grilla och ha det allmänt trevligt ombord.

Vem vet, kanske kan vi också ta lite sovmorgon innan vi seglar sista biten in till Bremerhaven…

Allt gött ombord

Tore Reuterberg