Utbildningsledarens rapport 2022-08-15

Efter gårdagskvällens valfest i Isafjördurfjorden med hoppande knölvalar och lekfulla delfiner som en stor del av eleverna och även besättning med blandad framgång försökte fotografera och filma blev natten ändå ganska kort för min del.

Jag insåg nämligen att vår rutt skulle ta oss intill några av de finaste fågelbergen på Island. Så jag gick upp tidigare än jag brukar och var uppe på däck innan kl 6. Vädret var för omväxlings skull strålande och nästan vindstilla. Från fören gick det att se nästan hur långt som helst. Under en spaning där jag tittade längre akterut än jag brukade såg jag plaskande... valar! Larmet gick och snart hade de flesta i 4-8-akten sett delfinerna.

Under de kommande timmarna såg jag nästan alla kustfåglar som västra Island brukar erbjuda, bara spetsbergsgrisslan uteblev. Men fint var det!

Eftermiddagen bjöd på en MOB-övning, där vi övade på att agera vid händelse av "Man Över Bord". Senare bjöds det tillfälle till havsbad från båten, i sällskap av tusentals stormfåglar som täckte en stor yta runt båten. Jag avstod, men ganska många hoppade ändå i!

Några lektioner i stora mässen blev det också innan det var dags att sätta upp hamnschemat för Reykjavík. Imorgon kommer vi dit!

Utbildningsledare Daniel