Utbildningsledarens rapport 2022-08-17

När vi ankom Reykjavík igår var det vindstilla och svensk sommar. Alltså hyfsat varmt och soligt. Efter att ha varit i hytten en stund och gjort lite administrativt arbete gick jag ut igen. Då var det fortfarande sommar - fast isländsk!

Vår svenske ambassadör Pär Ahlberger med fru samt Elina, en medarbetare på ambassaden hade också hämtats upp en bit innan vi ankom Reykjavík och vi fick en fin seglats in - men det var som sagt igår och våra elever får skriva mer om det i sina bloggar:)

Tillbaka till den isländska sommaren - den är kall, ofta blåsig, regnig, men framför allt ombytlig! Det blåste en del igår kväll, idag förmiddag var det storm med varierande regnintensitet... men så småningom bedarrade stormen och till kvällen sprack det till och med upp litegrann!

Vi hade inga gemensamma aktiviteter inplanerade idag, så många i frivakterna passade på att gå på stan och shoppa. Isländska garnhantverk står högt i kurs och... högt i pris! Det hindrade inte många glada elever att komma tillbaka till båten både med nystan och färdiga plagg. Andra gick på något museum eller passade på att äta på något av stadens många serveringar, som finns av alla möjliga slag.

Vad gör en DOS en alldeles vanlig dag? Min segling med våra fantastiska elever närmar sig sitt slut - jag åker hem på måndag morgon - så jag har suttit med vår kommande DOS David under en stund idag för att gå igenom en del saker som är bra att ha koll på innan allt rasar igång i skarpt läge. Vi har också planerat gemensamt några saker där det varit lite oklart hur vi ska göra i denna hamn, och jag har även mailat och ringt för att definitivt kunna spika några bokningar och räta ut de sista frågetecknen.

Nästa gång DOS bloggar är det Davids tur. Då ska vi ha gjort "den gyllene cirkeln", med nästan allt som sydvästra Island kan erbjuda. Ta hand om er och fortsätt gärna följa våra bloggar:)

Utbildningsledare Daniel