Utbildningsledarens rapport den 10:e oktober 2019

Redan andra dagen ombord och eleverna har redan fått rutin. Alla sitter snällt och väntar till kvart över sju innan de börjar ta för sig av frukosten, alla är i tid och hittar snabbt sin plats vid uppställningen och de flesta har det de behöver med sig.

Idag fortsatte de olika stationerna för att vänja eleverna vid Gunilla och alla hennes rutiner. Förmiddagen spenderade jag i riggen med att bistå elever på deras första klättringsfärd. Vissa swishade som en spindel upp till röjeln, det översta rået, medan andra kände att de höll på att dö efter tre steg. Men ni kan vara lugna, ingen dog och alla kom minst upp till märskorgen och ner igen.

Efter lunch blev det mer riggövningar för eleverna. Att klättra har ju inget självändamål när eleverna är på vakt, även om det är en frekvent syssla för vissa på sin frivakt. Klättringen syftar till att främst avbeslå och beslå segel medan vi seglar. Att avbeslå ett segel innebär att man klättrar upp i riggen, ut på ett rå och knyter loss seglet som är fastvirat vid det; detta är nödvändigt för att kunna sätta seglet. För att beslå det klättrar man återigen ut på rået, viker ihop seglet och knyter fast det igen. Som ni förstår är detta betydligt jobbigare än att sitta vid en dator och beskriva det med ord, så jag höll mig borta från riggen under eftermiddagen. Istället avnjöt jag det underbara vädret med lite kaffe, planera vårt nästa hamnbesök och se upptagen ut.

Tanken var att frivakterna skulle bli klara snabbt för att sedan kunna ge sig av på stan, men riggövning är inget man stressar igenom så det hela blev en ganska segdragen historia. Tålmodigt väntade de som var klara medan deras kamrater kämpade klart med att hålla i sig, svaja på fotperten och vira sejsingar runt seglet. När väl den sista eleven kommit välbehållen men något utmattad ned på däck var klockan runt middagstid och jag insåg att den planerade strandutflykten gått mig om intet. Nåväl, det serverades en supergod fiskgratäng så all väntan och det uteblivna badet var inte förgäves.

Over and out…
Johan