Utbildningsledarens rapport den 12:e november 2019

Jag vill börja med att be om ursäkt för det sparsamt bloggandet senaste dagarna. Det är början av slutet på min del av resan, eller möjligen slutet av början. Oavsett är detta min sista dag ombord.

Igår natt kom min avlösare Anna inklivandes i kajutan med ett brett leende. Hon ska lotsa eleverna genom Algheros smala och vindlande gränder för att så småningom avklara det tio dygn långa sjöbenet mot Malaga. Det fanns förstås mycket att prata om vilket tullade på sömntimmarna. Frukost är ju som bekant klockan kvart över sju oavsett när man går och lägger sig. Något även eleverna blivit varse om under resan.

Så något sömndrucken blev det frukost med påföljande uppställning. Sardinien visade inte sitt bästa väder så det fick bli regnjacka, och hos en del – stövlar, medan flaggorna hissades och dagens göromål kungjordes. För min del blev det en sista lektion under förmiddagen då eleverna febrilt jobbade på med de uppgifter som skulle vara klara innan jag lämnade skutan. Jag måste passa på att ge dem en eloge för deras studieinsats; ombord på Gunilla råder inte alltid helt optimala förhållanden att studera, men de gör det ändå med glans.

Till lunch hade våra förnäma kockar kokat en underbar champinjonsoppa. Det var alltså inte lönt att gå iland för mat idag heller. Dessutom hade en av eleverna den goda smaken att fylla år idag, och därför var det mjuk pepparkaka med maräng till trefikat och kycklingwraps till middag. Utsikterna för middag ute på stan var alltså likaledes mörka. Men innan dess ägnade Anna och jag eftermiddagen till att gå igenom alla göromål man som utbildningsledare ska grotta i. Det fixade schema och alla ännu inte genomförda studieuppgifter gicks igenom. Därefter gjorde den korta nattsömnens närvaro sig gällande och det blev vila fram till middag.

Trots önskemiddag blev det ändå italiensk pizza iland, på den angenäma inrättningen OK Pizza. Passande namn, för pizzan var helt ok. En calzone senare fick jag tacka för mig även om en hög styrmän och vaktledare satt kvar, och gick tillsammans med Anna tillbaka till Gunilla. I stora mässen hölls fortfarande ett högt studietempo och jag kunde hjälpa de sista eleverna med sina fysikuppgifter. Därefter hanns det också med en jordskredsseger över några av de mest modiga eleverna i Carcassonne. Det lär bli revansch hemma på skolan sen.

Alldeles försent gick jag till kojs en sista gång den här resan för att alldeles för tidigt bege mig mot flygplatsen. Till er alla som följt mina och elevernas bloggar vill jag rikta ett stort tack! Och ni elever som råkar läsa, kom ihåg att ni är bäst. Tack för allt!

Over and out…

Johan