Utbildningsledarens rapport den 17:e oktober 2019

Med något ömma och ostadiga ben korsade jag däck för att starta dagen med en enkel frukost i stora mässen. Frukost serveras varje dag 7.15 i form av gröt, yoghurt, flingor, kokta ägg, mackor och en drös med tillbehör som russin, ost, marmelad och mjölk till kaffet. Av allt detta väljer jag endast en liten bråkdel.

Gårdagens ansträngning satte sina spår på benen, men med några ägg och en kopp kaffe vaknade de arma stackarna till liv och efter uppställningen var det dags för en fysisk lektion. Temat var dagen till ära högst båtrelaterat eftersom en av eleverna sittandes i en båtsmansstol lyftes upp i mesanbommen av en annan elev. Till sin hjälp hade de först ett block och därefter en talja som träddes med fler och fler slingor. Utfallet var ingen större överraskning för någon, men däremot visade sig förklaringen bakom vara höjd i dunkel. Det ser ju så enkelt ut med all tamp som far fram och tillbaka mellan blocken, men att de skulle förklara och beskriva teorin var inte fullt så enkelt för dem.

Efter tiofikat tog jag med mig eleverna i sjöfartsklassen på en liten taxitur till andra sidan landet för att besöka VTS-stationen i Gibraltars hamn. Det kan närmast liknas vid ett flygledartorn som har översikt över och håller kontakt med alla skepp som passerar eller har anledning att besöka Gibraltar. Deras lokaler ligger strategiskt vid södra delen av udden, uppe på en höjd med bra sikt över både Gibraltar sund och Medelhavet. Inne i kontrollrummet satt två operatörer och en inspektör som skötte ruljangsen med hjälp av oräkneliga skärmar visandes övervakningsfilmer och olika datasystem. Eleverna var ömsom imponerade av utsikten och ömsom imponerade av tekniken. Men mest imponerade var de nog ändå över fängelset som låg i en byggnad alldeles intill.

Resan tillbaka till Gunilla drog ut lite på tiden och när taxibilarna väl kom blev det dags för en lektion i kulturskillnad när ena chauffören drog fram en cigarett och började bolma under färd. De tog även orden ”slow” som stod skrivet på vägarna som en rekommendation men trots det kom vi något sent till lunchen. Men maten stod i stora mässen och väntade så fint på oss.

Eftermiddagen spenderade jag med att vila en smula och jobba ikapp lite pappersarbete. Det måste varit oerhört kul då tiden rann på som en vårflod och det plötsligt var middag och filmkväll. Längst bak på skeppet ligger den hemliga kajutan som är off-limits för eleverna. Där spenderades resten av kvällen med att avnjuta den något märkliga filmen The Shape of Water med te och choklad.

Over and out…
Johan