Utbildningsledarens rapport den 1 januari 2022

Mot La Estace, El Hierro

Okej, hade jag med rättvisa kunnat beskriva vår dag idag hade ni blivit mer än avundsjuka – om ni inte nu inte redan blivit det. Det är inte så att jag kan peka ut någon specifik sak men det kan ha med det perfekta vädret, eller badstoppet, eller den underbara solnedgången, eller kladdkakan till tiofikat.

Om resten av 2022 fortsätter som dess första dag kommer detta bli ett kanonår. Solen gassade varmt redan på förmiddagen över en molnfri himmel. Längs horisonten är vattenlinjen det enda man ser och spanar man ner över relingen tittar man rakt ner i det djupblå inbjudande vattnet som ser alldeles underbart ut. Enda vageln i väderögat var avsaknaden av vind, inte ens motvind, vilket återigen omöjliggör segling. Dock bidrar det till små dyningar som i sin tur möjliggör bad.

Till trefikat hade backisarna fixat både fruktsallad med vit choklad samt ostkaka, och man fick lov att välja båda! Efter fikat stannade vi till vid ett bra badställe och sjösatte vår lilla RIB så att en av våra styrmän kunde hålla koll på alla badsugna resenärer. Det var lugnt att hoppa i eftersom det var mer än tre kilometer djupt, så ingen risk att slå i botten. Vid det här laget hade även solen letat sig högt upp och värmde på rejält så ett svalkande dopp var mer än välkommet.

När allt badsug var tillgodosett sattes kurs mot El Hierro igen och saker började sakta återgå till det normala. Lektionerna hade naturligtvis blivit lite avhuggna så vi gjorde lite grann för att istället gå och sätta en trål och föröka fånga plankton istället. Det får inte gå så himla mycket snabbare än en knop för att det ska funka, så eleverna passade även på att se sig omkring med sina drönare. Med planktonproverna i kylen kände vi att vi med gott samvete kunde avsluta arbetsdagen och njuta av vårt sakta puttrande mot nästa destination. Solen gick ner bakom La Palma och natten tog sig oss an med stormsteg. Återigen avslutades får dag ombord med en stjärnklar himmel och noll segel satta.

Over and out…

Johan, utbildningsledare