Utbildningsledarens rapport den 23 december 2021

Mot Funchal

Efter regn kommer solsken och efter blåst kommer mer blåst – och därefter dyning. Men efter det blir det oftast bra och det är dit vi nu kommit på vår resa.

Dagen har bjudit på mestadels fint väder med några skurar och lite rullning, men inte så farligt. För första gången under sjöbenet har det varit möjligt att hålla någon form av lektion även om jag inte riktigt blev nedsprungen på vägen till stora mässen. Men man får ta dagen som det kommer här och det som inte görs till sjöss får oftast tas igen på land. Någon gång. Natureleverna har börjat lite smått på sina uppgifter i fysik och kunde ta stor hjälp av kompisarna som läser sjöfart när det kommer till vad det finns för utrustning för radiokommunikation och detektering ombord, och hur de fungerar. Utöver detta får eleverna varje tid de får över till att läsa boken Ålevangeliet. Vi kan väl säga att det inte varit helt optimala förutsättningar ombord för läsning under de tidigare dygnen, så ny har det blivit hög tid.

Jag har själv satt händerna i denna Augustprisvinnare, mest för att försöka förstå mig elevernas varma reaktioner. Den kanske inte är någon stark favorit men en del av reaktionerna förblir dock liksom ålen, en gåta. För många är det nog bra att över huvud taget läsa en bok, och kanske just denna som spänner över två genrer. Men det är ju inte fantasy precis. Jag saknar svärd.

Jag inledde ju med att prata om väder och vind vilket är lätt att luta sig åt när man som vi är så pass beroende av det. Nu har vi i vilket fall en fast kurs mot Funchal och förväntar oss ankomst under morgonförmiddag eller åtminstone lunch. Tyvärr har vi inte vinden med oss, även om vi knappt har den mot oss heller, så för tillfället kör vi enbart med motor. Jag talar nog för alla när jag yppar att det ska bli skönt med lite fast mark under fötterna efter denna vindiga start på vår resa. Må vi ha lite mer flyt med vindriktningen när vi så småningom lägger loss mot Kanarieöarna.

Over and out…

Johan, utbildningsledare