Utbildningsledarens rapport den 23:e oktober 2019

Länge leve solen och vindar i rätt riktning, och kort leve väderprognoser som slår fel. Idag har vädret varit betydligt bättre än under gårdagen. Regnet har hållit sig borta, vindarna har blåst norrut och solen har gassat på däck.

För lite mer än ett dygn sedan var vi lite oroliga ombord att vi oundvikligen skulle behöva segla genom lågtryck och vindar som trycker oss mot Libyen. Olika möjliga rutter togs fram och den minst dåliga innebar att kryssa förbi Ibiza och Mallorca som värsta charterbåten. Tyvärr hade vi inte haft tid att stanna till vid någondera, så något solbadande hade det inte blivit av. Istället visade sig att vinden inte skulle vrida sig så mycket och att vi skulle missa lågtrycket om vi höll oss närmre Spanien istället. Så en prognos om att komma fram en dag för sent byttes i eftermiddags ut mot en prognos att komma en dag för tidigt istället.

Seglingen gick bra hela dagen. Med nästan alla segel uppe höll vi mellan sex och nio knop utan någon assistans av motorn. Det goda vädret hade även en god inverkan på elevernas sjösjukestatus, och vi kunde hålla lektioner som planerat. Många var dock trötta från gårdagens strapatser, men humöret var ändå på topp. De största motgångarna var som vanligt av teknisk natur när alla olika typer av datorer och liknande utrustning ska försöka samsas om ett gemensamt nätverk och köra samma program. Men med lite quick fixes överbryggades de flesta problemen och vi kunde jobba vidare.

Då antalet sjödagar det här benet preliminärt minskar med en, faller vår Chernobylplan lite. Vi hade ju tänkt klippa ett avsnitt av denna eminenta halvsvenska miniserie varje kväll till Barcelona, men ikväll fick vi lite brådis och klämde de två sista avsnitten i en följd. Befälen i 4-8 vakten vred sig lite och ville egentligen gå och sova, men de ville se sista avsnittet mer. Så det kanske blir en lugn morgonvakt för eleverna. Det återstår att se.

Over and out…
Johan