Utbildningsledarens rapport den 24 december 2021

I Funchal

Så kom julen till slut. Fast ännu inte riktigt till oss bara. Istället nöjde vi oss med att med land i sikte komma till Madeira och Funchal. De höga bergen och den ensliga bebyggelsen längs dess rand var en välkommen syn när jag tog mina första stapplande morgonsteg ut på däck i morse.

Solen hade ännu inte gått upp och det var något råkallt i vinden men med 20 grader i vattnet bådade det ändå gott för en varm och fullständigt strålande julafton. Eftersom vi kom till Portugal fick vi dessutom ställa tillbaka klockan en timme då vi lagt till, vilket gör att vårt julfirande blir precis så mycket längre. Vilken obeskrivlig lycka! Dock kommer vi som tidigare nämnts fira jul först imorgon och idag blir bara uppladdningen, lite som kvällen före, eller möjligen aftonen före. Ja ni förstår.

Efter lunch kunde alla elever utom de i midskepps hoppa iland på frivakt vilket merparten också gjorde. Även lediga befäl var snabba på den bollen också. De som var kvar kunde under strålande sol jobba med efterarbetet från förtöjningen samt ta emot och stuva en matleverans. På det hela taget såg de ganska nöjda ut med tillvaron jämfört med upplevelsen av vissa av deras nyliga nattvakter.

Framåt middagen droppade eleverna tillbaka igen för att åtnjuta den återigen utsökta maten. Kockarna har verkligen satt ribban högt redan från början på resan och därefter ökat. Aftonen bjöd på bräserad kyckling och sötpotatis med någon sås som svagt påminde om bearnaise fast utan den distinkta smaken. Efter maten blev det bio på backen där vi visade The Nightmare Before Christmas på focken, alltså det största och nedersta råseglet på förmasten. Det blev lite småkallt i blåsten, det är ju trots allt julafton, och framåt slutet på filmen kom några få ynkliga regnstänk men utöver det var det en succé. Eller alla var kanske inte supersålda på musikal, men det är ju trots det en fantastisk film.

Kvällen avslutades med julpyntning i nya mässen (som den döpts till eftersom den inte längre är så stor) och lite ute på däck. Allt för att göra det gemytligt och inbjudande för tomten imorgon. Vi håller bara tummarna att det är den ordinarie som dyker upp och inte Jack Skellington som fått nya idéer.

Over and out…

Johan, utbildningsledare