Utbildningsledarens rapport den 24:e oktober 2019

När jag steg ut på däck i morse stod solen högt, sjöfåglarna seglade och väsnades i luften men framförallt: Barcelona var i sikte. Om än ganska långt bort. Prognosen lät gälla att vi skulle vara framme runt klockan 14, men prognoser som håller har inte varit tema på det här sjöbenet.

Ganska så exakt klockan 12 hade vi lagt till utanför köpcentret Maremagnum i centrala Barcelona. Det ligger bara ett brospann från la Rambla, vilket nu i dagarna kanske inte är enbart positivt. Vi har följt händelseutvecklingen i Barcelona noga och efter samråd med våra samarbetspartners kommit till slutsatsen att extra försiktighet är nödvändig. Vi har därför beslutat att eleverna måste vara tillbaka på Gunilla vid middagstid, och om de vill gå iland efter det får de endast hålla sig runt köpcentret. Safety first.

Eleverna var ganska sugna på att dra i land, men stackarna på styrbordssidan får vänta till imorgon eftersom det var deras ära att ha vakt på Gunilla idag. Normalt är det 8-12 vakten som har första hamndagen, men idag är det ju nollte så då backar man ett steg. Som förväntat var alla elever tillbaka vid middagen, och det var lika bra det. Eftersom Gustav fyller år idag fick han äran att önska mat vilket landade i att det blev hamburgare till middag. Ett gott val!

Innan middag hann jag dock åka en sväng med tunnelbanan för att rekognosera. Förutom att hitta till de ställen vi ska senare under vårt besök i Barcelona fick jag även se mig lite omkring medan jag gick i det varma solskenet, och passade även på att dricka lite eftermiddagskaffe. Automatkaffet ombord är det egentligen inget fel på, men det spelar heller inte riktigt samma liga som en färskt tillredd dubbel espresso.

Over and out…
Johan