Utbildningsledarens rapport den 25 december 2021

I Funchal

Enligt den rådande ombordkalendern är det återigen julafton idag. Vi hade på förhand bestämt att vi skulle fira jul andra dagen ombord vilket alltså blev idag. Detta ihop med att vi även ställde tillbaka klockan en timme innebär alltså att vi har julafton i 49 timmar ombord. Slå det om ni kan.

Vi inledde starkt med sovmorgon efter den fantastiska bion igår. I vanlig ordning vaknade jag tidigt, vilket passade bra för jag kunde då i lugn och ro förbereda en julquiz 2021 inför kvällens middag. Efter det infann sig en överväldigande känsla av rastlöshet vilket brukar kunna lösas med en joggingtur. Prognosen hade dock lovat regn, men ibland kan dikten överträffa verkligheten – även i väderprognossammanhang. Jag tog mig därför upp på däck för att kolla läget. Till min förtjusning var allt en överdrift från YR:s sida och jag gick snabbt och bytte om. Ifall ni någon gång tänker åka till Madeira och funderar på om det finns gott om branta backar så kan jag redan nu bekräfta att så är fallet, så slipper ni fundera på det till dess. Det blev inget personbästa i hastighet, men det var skönt att springa i den varma julluften med saltstänk och korta regnduster. Jag passade även på att ta fel lite på tiden och kom tillbaka fem minuter innan uppställning. Det är förvisso helt i sin ordning, men tanken är att man ska vara klar för att ta sig an dagen vid uppställning. Jag var snarare klar för dagen.

Med en bastant sovmorgon i bagaget var det dags för julbrunch, den första av dagens julrätter. Det var tidligt att detta serverades senare än vanligt då borden länsades i samma snabba takt som tallrikarnas innehåll försvann ner i mörkret. Mätta och belåtna men fortfarande något sömndruckna blev det nu dags för Gunilla Masters Christmas Edition 2021. Det hela inleddes med skönsång vaktvis på stordäck varefter trekamp i fenderhoppning, irländsk julafton och äggång tog vid. Utan att avslöja förmycket kan jag konstatera att befälslaget stod sig bra trots lämnad walk over på skönsången.

Som sig bör serverades fika och visades Kalle Anka vid tretiden på eftermiddagen. Till skillnad från normalt, då det är Kalle Anka och hans vänner, blev det idag snarare hans ovänner. Naturligtvis såg vi när han är på fågelexpedition, inklusive det bortklippta slutet. Därefter blev det Piff och Puff, fast en mer brutal version. Att döma av elevernas reaktion var det inte något de sett innan. Eftermiddagen avslutades med Karl Bertil Jonsson innan det blev paketutdelning på stordäck. Någon form av lustig tomte kom utlunkandes från befälsinredningen och spred sann julglädje. Själv fick jag en fin mugg av tomten som kommer förgylla resten av resan (och mer därtill).

Så småningom lade sig mörkret över Gunilla och det nalkades julmiddag. Kockarna hade dukat upp till klassiskt julbord i modern tappning och feststämningen var på topp. Det vankades julkorv (eller prinskorv) köttbullar, lax och sill, Jansons frestelse, potatisgratäng, falafel och mycket annat. Gunillas Julquiz drog igång simultant och det verkade vara på en lagom nivå. När dammet lagt sig var det två lag på tio poäng och utslagsfrågan fick fälla avgörandet.

När väl natten drog in över skeppet spelades det lite spel men snart gjorde sig tröttheten påmind. Enligt ryktet är det en dag imorgon också, och styrman Leo har lovat att det då blir tema Ramones för att försöka väga upp all julmusik som spelats de senaste dagarna.

Over and out…

Johan, utbildningsledare