Utbildningsledarens rapport den 28:e oktober 2019

Idag var ännu en dag full av aktiviteter, fast denna gång bara för eleverna på sjöfartsprogrammet. Överstyrman Jesper la sin ömma arm runt dem och föste fram dem under backen för att lära dem hur ankarspelet fungerar. Under tiden fick natureleverna i frivakten hela dagen att ägna åt lite vad de vill, inom givna ramar.

Ankarspelet är ett stort svart järnhärke med kättingar, spakar vevar och andra för oinsatta obegripliga komponenter. Det låter och skramlar fasligt när man släpper bromsen och ankaret far ner mot botten, så hörselkåpor är obligatoriska tillbehör. Det tycktes också på eleverna som att det är sorts lagsport då en av dem stod och snurrade på vevar samtidigt som någon annan kommunicerade med befälhavaren via VHF-radio. När allt kom omkring såg det inte så svårt ut, så nästa gång kanske jag är med och lär mig lite jag med.

Istället tog jag en liten runda på stan för att dricka en kopp kaffe och köpa lite T-shirts. Jag hittade en fyndig tröja som kombinerade Gandalf och matematik. Jag tänker att lektionerna i grafritning kommer bli betydligt roligare framöver. För övrigt är Barcelona en väldigt trevlig stad att vandra omkring i och försöka orientera sig bland alla gränder. Tipset är att inte ha något speciellt mål i sikte eftersom man kommer villa bort sig; och man ska hålla sig undan från La Rambla eftersom det springer omkring en massa folk där.

På eftermiddagen var det återigen dags för sjöfartseleverna att aktiveras och vi gick i samlad trupp en kort bit över till Barcelonas sjöbefälsskola. Vi kom fram och väntade en stund i deras stora lobby med en jättelik modell av en antik fullriggare. Eleverna kunde identifiera många delar av riggen och jämföra med Gunilla. Efter ett tag kom vår värd Jordi och visade oss deras fascinerande planetarium. Det var ett litet cirkulärt rum med välvt tak, bekväma soffor längs sidorna och en underlig mackapär i mitten. Jordi släckte ner och slog på mackapären varpå en stjärnhimmel lyste upp taket. Han kunde välja olika latituder och sedan simulera hur stjärnorna kontinuerligt flyttar sig över himmeln beroende på årstid. Det mest imponerande var dock att hela mackapären var mekanisk.

Efter demonstrationen av planetariet fick vi ta en promenad till en byggnad längre ner längs kajen för att se på deras fartygssimulator. Precis utanför entrén hittade vi en supersöt golden retriever-valp som blev alldeles till sig av att 12 ungdomar och en utbildningsledare vill klappa och gosa med den, och ta med den tillbaka till Gunilla. Trots denna fyrbenta avledningsmanöver kom vi i alla fall in till simulatorn där Jordi stolt visade upp hur de jobbade med den och vilka av deras elever som normalt övar där. Besöket vart ganska kort och då skeppet i simulatorn körde långsamt kom vi inte så långt tyvärr, men det var ändå intressant att se. Efter att vi kommit utanför dörren igen blev vi glatt emottagna av en överlycklig hundvalp som hoppade omkring och bjöd in oss att klappa på den. Vilket naturligtvis var oemotståndligt.

Over and out…
Johan