Utbildningsledarens rapport den 6 januari 2022

I Santa Cruz de Tenerife

I går kväll fick vi klart att vi kunde lägga till i Santa Cruz på Teneriffa idag vid klockan 14. Det kändes skönt att vi kunde ordna det med så kort varsel även om vi antagligen skulle anlända något tidigare. Så i morse när jag vaknade hörde jag att motorn gick på lågt varvtal vilket gjorde mig nyfiken och jag skyndade upp till navhytten.

Det är ganska praktisk med en kapten som kan trolla med knäna ibland, för nu fick vi lov att lägga till redan klockan 9 på förmiddagen. Och eftersom motvinden mojnat under natten anlände vi precis i tid. Med säker hand kunde Greta styra in oss mellan två oljeplattformar till vår kajplats, och efter uppställning precis innan lunch gick vi på hamnvakt.

Jag avstod dock från att hoppa iland och göra staden osäker så fort jag kunde, vilket eleverna i frivakterna annars gärna gör. Istället behövde alla lösa trådar och uppskjutna saker tas omhand innan Anna tar över som utbildningsledare imorgon. Det blev alltså en eftermiddag i kajutan istället.

Efter det mesta var klart tog jag en kopp kaffe och satte mig på akterdäck. Bakom oss ligger en stor oljerigg och till höger, alltså vår babordssida eftersom jag tittar bakåt, ligger själva stan med ett tjusigt klocktorn och en konserthuset i Sydney-wannabestil. Halva resan har gått och det är dags för mig att lämna över stafettpinnen. Allt har gått så himla fort. Det känns som vi lämnade Malaga för vårt första galna sjöben utanför Gibraltar alldeles nyss. Sen dess har vi firat både jul och nyår, det senare två gånger för att vara på säkra sidan. Den andra halvan av resan, den fina med Azorerna, är kvar av elevernas sista resa med Gunilla. För min del blir detta också min sista törn. Det har blivit några galna seglingar som jag kommer bära med mig med stor glädje, men allt har sin tid. Jag är dock oändligt glad att jag fått följa med detta underbara gäng som är ombord nu. Jag har svårt att tänka mig något bättre avslut än ihop med dem.

Supremum vale…

Johan, utbildningsledare