Utbildningsledarens rapport den 9:e oktober 2019

Som så ofta ombord, åtminstone för eleverna, följs en sen natt av en tidig morgon. Då elevernas vaktarbete inte kommit igång men frukost likväl ska serveras fick två morgonpigga vaktledare och en sömndrucken utbildningsledare hoppa in som backisar.

Backis är sjöord för måltidshandläggarassistent och på morgonen blandar man alltså jos, plockar fram smör och pålägg, fixar te-vatten, dukar och ser glad ut. Det är även backisens uppgift att vara lite servitör och hämta mer om något tar slut, duka av men också att diska. Av alla backisens uppgifter är det bara den sista som jag egentligen tycker är kul, men alla är vi olika.

Första dagen ombord tillbringades ombord, även om vi ligger till kaj. Dagen är till bredden fylld med olika aktiviteter för att få eleverna att vänja sig vid sitt nya hem. De får en sele och en flytväst och de får tillverka ett litet snöre de kan fästa i sin kniv – och i förekommande fall sin keps – så dessa sitter säkert och inte tappas ner från riggen. Alla brandposter, larmknappar, utrymningsvägar och olika länsventiler lokaliseras; byssans, alltså kökets, olika göromål gås igenom; livflottar, säkerhetsdräkter och mer flytvästar demonstreras och maskinisten tar eleverna på en tur så de kan kolla av all mätare runt om på skeppet så att inga värden sticker ut. Det sistnämna ska eleverna sedan göra en gång i timmen, dygnet runt, sju dagar i veckan fram till den 28:e november.

Som ni förstår blir det mycket information på kort tid som ska processas av de arma stackarnas hjärnor, och med en kort natts sömn i bagaget går det utför någon gång efter trefikat. Då passade jag på att göra eleverna en tjänst och tog mig en promenad till en av de närliggande stränderna för att i undersökande syfte ta mig ett bad. Allt för att se om stranden var hel och fungerade ifall eleverna skulle vara sugna på ett bad när de sedan fick gå i land.

Stranden fungerade.

Over and out…