Vadandes i Everglades

Efter två alltför korta nätter och två likaledes långa och krävande dagar, var det så äntligen dags att, någorlunda utsövda, bege oss iväg på vår första utflykt. Färden gick en dryg timme söderut, till Ernest Coe Visitor Center. Där möttes vi av några glada Rangers, som gav oss bakgrundsinformation om Everglades flora och fauna, innan de bad oss traska med ut i träsket. Utrustade med var sitt sopskaft bar det därför rätt ner i det klara vattnet. Så fort vi börjat vandra förstod vi emellertid, att ovan nämnda träkäppar knappast var avsedda att stödja sig på, utan snarare en hjälp att känna sig fram med. Under det numera upprörda lervattnet lurade nämligen djupa hål bland porös och ojämn kalksten.

Efter någon kvarts vadande nådde vi en så kallad ”dome” av cederträd. Namnet kommer sig av den kupolform, som träden bildar kring ett djupare vattenställe. Ju djupare vatten, desto högre cedrar helt enkelt. Inne i själva ”domen” fick man dessutom en nästan andlig naturupplevelse, även om vissa faror, såsom ormar och alligatorer lurade i vassen… Nåja, till er som nu börjar frukta för era barns väl och ve, kan jag meddela, att det inte var förrän vi var tillbaks på torra land som våra kunniga naturguider var noga med var vi gick. Där beordrade de oss nämligen att gå vid dikeskanten, i stället för på körbanan, trots att det inte fanns ett enda motorfordon i sikte!

Väl tillbaka på ”basstationen” förtärde vi sen vår medhavda matsäck, innan vi gick på ytterligare en promenad. Denna gång höll vi oss dock på en stig, en bit ovanför vattenytan, varifrån vi betraktade diverse fåglar, sköldpaddor, fiskar och alligatorer. Vid tretiden var det dock dags att återvända till Gunilla och resten av dagens arbete…

KiKi Åstrand

utbildningsledare, 20180418