Väderomslag

När jag var liten trodde jag att ordet ”mojna” var en felsägning av ”molna”, alltså att det mulnade på. Idag hade inte den missuppfattningen spelat någon större roll, eftersom det både mojnat och mulnat en hel del. Tack och lov gick det undan rätt bra i går, så vi lär nog fortfarande komma fram i tid till Santo Domingo.

Eftersom vi har en väsentligt mycket kortare segling denna gång, är eleverna ovanligt flitiga med sina skolarbeten. Runt omkring mig i stora mässen pågår livliga diskussioner om uppgifternas genomförande, när och var de ska spela in sina historiapoddar, hur många ord samhällsuppgiften ska vara, och så vidare... Alla vill förstås hinna med så mycket som möjligt innan ankomst till nästa hamn. Ärligt talat börjar jag själv oroa mig lite grann över hur jag ska hinna slutföra mitt eget pappersarbete. Trots att det återstår nästan tre veckor, börjar det som sagt dra ihop sig.

Kakundersökningen viker jag dock extra tid till och idag stod det cheesecake på programmet. Det låter väl inte så specifikt grenadinskt men den slank med ombord i alla fall. Jag gissar att de flesta av er läsare känner till cheesecake, en av digestivekex gjord pajform, fylld med en syrlig blandning av bland annat philadelphiaost och citron. Just detta exemplar var täckt av jordgubbssylt, vilket gjorde bakverket klart godkänt, även om jag tycker att de snålat lite med citronen…

KiKi Åstrand

utbildningsledare