Väder, vind och Corona

Det är en viss utmaning att få allt att fungera med restriktioner och annat som hör till pandemin. När då vädret bestämmer sig för att bråka lite då blir det lite extra struligt.

Vi skulle egentligen lämnat Teneriffa som igår, fredag. Men vädret har inte varit på vår sida så vi har stannat kvar för säkerhetens skull. Jag gissar att ni läst om hur snöovädret Fenomena ställer till det på spanska fastlandet och det har inte gått obemärkt förbi här ute på öarna heller. Vi har inte fått någon snö men det har inte regnat så mycket som det gjort under de dagar vi varit här sen 2014. Vi lyckades få till en fantastisk utflykt upp till Teide då både bergets skönhet och guidens kunskap fick oss att tappa hakan. Vi kom tillbaka till Gunnis med så mycket ny kunskap som går direkt in i våra reseuppgifter. Dock kunde jag bara åka med två av vakterna på grund av restriktionerna som säger att vi bara får vara tjugo personer per buss. Tanken var då att jag skulle åka med den tredjevakten dagen efter för att alla elever ska få samma upplevelse. Men myndigheterna gick ut med vädervarningar och man vill inte vara uppe på Teide när det finns rasrisk. Vi sköt upp utflykten men det kom fler varningar och idag var sista tillfället innan vi lämnar Teneriffa. Den lilla bussen kom men kunde dessvärre inte ta oss upp på berget då det fortfarande är rasrisk och vägarna var fulla av is. Det blev en bra utflykt ändå med många fina upplevelser. Vi besökte staden La Laguna som finns med på Unescos världsarvlista, åkte till lagerskogen, den lilla byn Candelaria och avslutade trippen i Puerto de la Cruz.

Även idag lärde vi oss mycket och på ett sätt är det bra att vi har upplevt olika saker när vi sen ska lägga vårt pussel och få ihop reseuppgifterna. Vi kan hjälpas åt och lära varandra om allt det guiden berättat under två helt olika utflykter.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare