Vad gjorde du i helgen?

Varje dag är en arbetsdag ombord. En vakt har vaktdygnet och har sina uppgifter och rutiner som styr vad de gör i 24 timmar oavsett veckodag. För frivakterna som kan gå iland har veckodag heller ingen betydelse utan dagen kan innehålla studier även om det är söndag som det var idag.

Det finns ett museum i stan, ganska nyöppnat som fokuserar på ett femtiotal år under 1900-talet och är tillägnat motstånd och frihet. Tiden motsvarar diktaturen här i Portugal och huset är speciellt väl valt med tanke på att här fanns diktatorns fängelse för de oliktänkande och oppositionella under den här tiden. I det här muséet har jag varit på besök både lördag och söndag med elever som vandrat runt på våningsplanen och kikat in i isoleringsceller och tagit del av hur det kan vara att leva i en diktatur. Muséet tar också upp de portugisiska kolonierna och hur befrielsekampen såg ut på 1960- och 70-talen.

Muséet ligger i stadsdelen Alfama alldeles intill den gamla katedralen Sé. Efter besöket kunde de elever som ville vandra vidare upp för de branta backarna i de gamla moriska kvarteren och se ut över staden. Eller så for de till stranden. Det är ju ändå helg.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona