Vårvindar friska

Halvvägs över Biscaya firar vi valborgsmässoafton ombord. Och det med inspiration från studentlivet i Uppsala.

Uppdraget inför dagens numera traditionella forsränning var att i laget skaffa sig sponsorer och klä (ut) sig så att kopplingen till den eller det som sponsrat framgick. Det kunde vara så skilda sponsorer som ”kryddhyllan i lilla mässen”, ”nackade fåglar” och ”havet”. Sedan väntade en hinderbana runt på stordäck med ganska mycket kallt vatten inblandat. Underhållningsfaktorn var hög för oss som stod på halvdäck och tittade på. Jag skulle säga att eleverna är väl förberedda för studentlivet i vilken universitetsstad som helst av dagens fantasifulla lösningar att döma.

Lektioner tog vid. Det väntade bokcirklar som funderade över sin läsning av romanerna vi tog med ombord. Det är spännande att få sitta med och ta del av de tankar som god litteratur väcker. Min önskan är förstås att det har väckt en lust att läsa. Någon kommenterade att ”först var det som en uppgift, men sen ville jag läsa varje ledig stund”.

En valborgsmässoafton är förstås inte komplett utan en valborgskör som sjunger in våren. Veckans repetitioner skulle äntligen nå i mål med en konsert på halvdäck. Vår dirigent Alicia har misströstat under veckan, men verkade ändå ganska nöjd med vår insats. Stämningen var hög, vi hade till och med en majbrasa projicerad på stordäck där publiken stod. Vackert blev det med sång ombord i den lite kyliga kvällen. Nu ser vi fram emot majvindar friska som ger oss fart i engelska kanalen.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona