Vi höjde Mexikos BNP

Idag har vi varit på utflykt! Som en vanlig resa, som vanliga Öckerö Seglande gymnasieskola.

Vi har besökt Tecoh, en småstad på landet där en 450 år gammal kyrka byggd av stenar från mayaruinen Mayapan är belägen. Vi har klättrat upp för mayapyramider, badat i cenote och ätit traditionell mayalunch. Dessutom höjde vi Mexikos BNP.

Allt är ju lite knasigt ombord just nu då vi håller på att förbereda oss för en riktigt lång segling. Att mitt i kaoset ge sig iväg med hela gänget var verkligen behövligt och spännande. Vi fick lite bakgrundshistoria till kyrkan i byn Tecoh och som vanligt när det handlar om kolonisatörer är det allt annat än solskenshistoria. Inte nog med att alla skulle tvångskristnas, det här med respekt för historia och tradition låg liksom inte riktigt för de nyss landsstigna européerna. Vi bygger helt enkelt en kyrka av stenar från de där gamla ruinerna, de finns väl inget värde i dom. Väl i Mayapan förstod vi storheten och hur mycket denna gamla stad fortfarande betyder för mayafolket. Efter mycket ny kunskap och bildning var det dags för lunch och badstopp. Det är verkligen fantastiskt att få möjlighet att bada, hoppa och dyka i kristallklart vatten i en av de vackraste cenotes jag sett.

När själva programmet för utflykten var över kapade jag bussen ;) Take us to Walmart! Då vi inte vet om vi får gå iland imorgon ville jag ge eleverna en chans att verkligen kunna shoppa godis, snacks, dricka, toalettartiklar och allt annat de behövde. Kundvagn efter kundvagn kördes ut mot bussen fullproppade med sånt som enbart innehåller socker, socker och socker! Kapningen fortsatte mot en välfylld sportbutik där även varma kläder och gummistövlar inhandlades. Vi maxade Mexiko och landets BNP har aldrig fått ett sånt uppsving som idag.

Så nu kan alla där hemma andas ut. Eleverna har godis och de har varma kläder! Nu är vi redo för äventyr på riktigt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare