Vilken show!

Vi ska segla från kaj! Beskedet från styrman Leo möttes av glada tillrop. Vi stod uppställda för inräkning på däck och väntade på lotsen som skulle ta oss ut ur Lissabons hamn.

Och det var precis vad vi gjorde. Det krävdes alla elever på däck, och så gick det undan. Leos starka stämma ekade över däck och så sattes segel efter segel och när vi äntligen gick under bron och lotsen lämnade, hade vi de flesta av våra segel satta och kursen ut ur hamnen. Vilket skådespel att följa för oss som satt på navhustaket och fotade!

Det har varit en härlig vecka här i Lissabon. Eleverna har jobbat med sina uppgifter och varit på skolbesök men har också haft lite fritid i hamnen. De senaste dagarna har det blivit varmare och solen har äntligen tittat fram. Det är en fantastiskt fin stad med mycket att utforska. Det är lätt och billigt att ta sig runt med buss eller spårvagn. Portugiserna är trevliga och lätta att prata med. Och så är det ju de där härliga bakverken som de är så stolta över här. Pasteis de Nata. Dem har vi ätit hela veckan.

Nu är det en kort segling ner till Cádiz i Andalusien, resans sista studiehamn och också avmönstringshamn. Det är med blandade känslor vi närmar oss resans slut. Det här är ett gott gäng att segla med!

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona