Viva la France!

Land i sikte! Äntligen har vi anlänt till Cherbourg efter ett turbulent dygn i den Engelska kanalen. Lättnaden över att ha nått fast mark igen var påtaglig hos alla elever och DoS.

Lördagen har ägnats åt att utforska Cherbourg för de elever som har frivakt. Detta underlättades av att vi ligger förtöjda mitt i centrum, ett stenkast från stadens turistbyrå bland annat.

Under söndagen har det varit stort fokus på studie och de historiska miljöer som landskapet kring Cherbourg erbjuder. Idag har jag och samtliga elever varit iväg på en heldagsutflykt där vi har blandat medeltida historia med modern historia. Dagen började med lite tidigare uppställning än vanligt, kvart i åtta hade eleverna samlats på kaj för att vara redo att åka. Bussfärden gick över Contentinhalvön, där Cherbourg ligger på toppen av halvön. Under vår första busstur, som tog ungefär en timme, såg vi fridfulla, nästan slumrande små franska gårdar som stoltserade med äppelodlingar, hästar och kossor.

Väl framme i Bayeux, en liten ort i Normandie, gick vi till museet som inhyser den berömda Bayeuxtapeten. Tapeten är egentligen ett 70 meter långt tygstycke med illustrationer som visar berättelsen om Vilhelm Erövraren, historien bakom hans rätt till den engelska tronen och slaget vid Hastings 1066. Broderiet är oerhört detaljrikt och väl bevarat, det är trots allt över 900 år gammalt! Utställningen hade ett smidigt upplägg där alla elever fick en egen audioguide på svenska och kunde gå i sin egen takt längs med broderiet. Muséet innehåller även en utställning om broderiet och tiden för slaget vid Hastings, samt en film.

När vi var klara på muséet fick vi vänta lite då det hade börjat regna och det inte var så många som hade paraply eller regnjacka med sig. När regnet hade avtagit gick vi i samlad trupp till den stora katedralen, som egentligen är oproportionerligt stor i förhållande till stadens storlek, vilket är intressant. Vi stannade utanför och jag berättade lite kort om den gotiska katedralen, som byggts om och till över tiden och fått sitt huvudsakliga utseende under 1300-talet. Eftersom det pågick en mässa inne i katedralen och det var fullt med folk, kunde vi tyvärr inte gå in. Därför fick eleverna en stund på sig att upptäcka Bayeux och äta sina medhavda lunchlådor, för att sedan återsamlas vid bussen. Under eftermiddagen besökte vi Lounges kustbatteri, den amerikanska kyrkogården och Omaha Bech, samt den tyska kyrkogården. Jag hade kortare guidningar vid varje stopp och berättade om detaljer vid platserna som vi besökte. Många elever var tagna och trötta av alla intryck när vi satte oss på bussen som tog oss tillbaka till Cherbourg och T/S Gunilla.

Allt väl ombord hälsar

Arya Rahimian, utbildningsledare