Alla man över bord

Morgonen började inte som alla andra dagar då jag bestämde mig för att unna mig en extra halvtimmes sömn. Detta resulterade i en stressig morgon för att hinna äta frukost och klä på mig arbetskläder innan vakten började.

Trots den stressiga starten blev det värt det, särskilt med tanke på den alltmer påtagliga tröttheten ombord. Att ta varje möjlighet till lite extra sömn har blivit en prioritet.

Klockan 07:55 stod jag redo på halvdäck för vaktskifte med midskepps . Alla segel var hissade, himlen var klarblå och vattnet såg inbjudande ut. Vakten inleddes lugnt, och under tiden på däck pågick diverse små projekt för att hålla båten i toppskick. Mitt eget uppdrag var att byta ut en sliten fotpert i riggen. Efter fyra timmar avlöste nästa vakt oss, och ryktet om en riktigt god lunch visade sig vara sann. Pasta carbonara var precis vad jag behövde efter en mysig vakt.

Eftersom det var söndag och alla elever var lediga beslutade befälen att genomföra en säkerhetsövning. Den specifika övningen var oklar, men min gissning om en man-över-bord-övning visade sig vara korrekt. När larmet gick sprang alla upp på däck för att genomföra övningen, och det är alltid imponerande att se hur alla samarbetar som ett stort team. Jag hade både en spännande teori och en önskan om att dagens säkerhetsövning skulle resultera i ett efterlängtat badstopp. Vädret var perfekt, och det enda som behövdes för ett uppfriskande dopp var de nyss bärgade seglen från övningen.

Eftersom det var över en vecka sedan vi kunde bada på grund av den leriga och förorenade Surinam Floden, var ett badstopp efterlängtat. Precis som jag trodde och önskade så vankades de nu bad. Alla sprang ner till sina hytter för att byta om, och snart var alla redo att hoppa i vattnet. Vi fick dock vänta lite otåligt eftersom endast tio personer åt gången fick vara i vattnet. Men när det väl var vår tur var det värt väntan, och vi njöt av att bli av med landkrabbestatusen och känna det salta svalkande vattnet.

Efter badet satte vi alla segel tillsammans, idag i bikinis vilket inte var till det vanliga. Efter segelsättningen hölls som varje söndag till sjöss ett stormöte med alla ombord. Under mötet gås rutiner igenom och både befäl och elever har chansen att komma med önskningar och konstruktiv kritik för att göra livet ombord så bra som möjligt för alla.

Kvällen kom snabbt, och middagen bestod av nudelsallad med ingefära och kyckling. Alla satt solkyssta vid borden och skålade för en fantastisk dag. Efter middagen spelade vi kort på backen och njöt av den fina solnedgången. Nu var det dags att gå till kojs för att vila efter en rolig och hektisk dag till havs för att ha energi till dagens nattvakt.

Adela, Babord