Fartyget T/S Gunilla

T/S Gunilla med hemmahamn Öckerö är ett av Sveriges största seglande fartyg. Riggad som tremastad bark med bekväm inredning och modern utrustning är T/S Gunilla under större delen av året uthyrd till Öckerö seglande gymnasieskola och seglar då med elever från tre olika program. Varje år besöker fartyget länder i Europa, Syd- och Nordamerika samt Karibien.

Bekvämt boende och modern teknik

Ombord på T/S Gunilla finns plats för 44 elever i tolv olika hytter. Hytterna varierar i storlek från fyra till två kojplatser. Eleverna har egna hygienutrymmen samt ett gemensamt studie- och uppehållsrum. Besättningen bor i en egen avdelning ovan däck. Alla utrymmen under däck är luftkonditionerade. Fartyget är modernt utrustat vad gäller navigationssystem, satellitlänk och intranät ombord.

Historik

Gunilla byggdes år 1940 på Oskarshamns varv, men sattes inte i fart förrän efter krigsslutet 1945. Hon förlängdes senare i Falkenberg år 1954. Hennes ursprungliga namn var Gunilla, men under en kortare tid 1961-65 gick hon under namnet Monica. Fram tills 1997 var hon torrlastfartyg och transporterade huvudsakligen säd i Kattegatt, Skagerack och Vänern. Den 12 januari 1997 överlämnades M/S Gunilla från den förre ägaren Ivar Kristiansson till föreningen MBV på Öckerö som tog över ägandet och påbörjade omvandlingen av Gunilla till ett skolskepp. Idag ägs T/S Gunilla av Öckerö Rederiaktiebolag.

Längd 49,6 meter
Bredd 8,3 meter