Besök av svenska ambassaden

Efter frukosten gick hela min hytt och sov de 10 minuter som vi hade till godo innan uppställningen.

Hela båten var utmattad efter vandringen till de varma källorna som vi hade gjort dagen innan och ett flertal stod i pyjamas på uppställningen. Det är tillåtet om man inte har vakt men vi alla blev väldigt förvånade när två ambassadörer klev ombord. Vi sprang snabbt ner och bytte om till mer passande kläder. De pratade på om deras arbetssysslor och lite om vad ambassadörer ägnar sina dagar åt. Vi elever ställde frågor och berättade om vår seglats och hur vår skola fungerar. Vi blev alla förvånade när en av ambassadörerna tog samtalet till ämnen som inte hade med varken deras yrke eller livet på Gunilla. Niklas, praktikant till Sveriges ambassadör Håkan Djurholt, började istället prata om hans passion för Champagne och rysk kaviar. Det var underhållande och han berättade också var på Island man lättast kan råna en bank samt var den godaste ölen kunde beställas.

Efter lunchen ombord strosade jag och två kamrater runt i olika Second Hand-butiker och åt glass. Vi skulle åka elsparkcykel raka vägen hem till båten men på vägen stötte vi på vår DOS Anna. Efter en lång rundtur på stan tackade hon inte nej till en snabb väg hem bakom mig på en instabil Voi. Jag och Amanda gjorde ett snabbt ombyte till träningskläder och gick iväg för att spela basket med några andra elever innan vi skulle ta oss ett dopp i havet. Amanda hade svårt att ta sig upp på de hala stenarna som var täckta av havstulpaner, det gjorde inte saken lättare att hon var halvt förfrusen.

När vi kom hem duschade vi och bytte om till rena och varma kläder för att sedan möta upp med resten av frivakten för en god middag på en restaurang där vi tidigare på dagen hade bokat bord.

Utmärkt högaktning