Blir jag den som sänker Gunilla?

Vår hytt blev purrad klockan 7, som vanligt, och efter en snabb frukost ställde hela klassen upp på halvdäck. Eftersom min vakt hade vaktdag skulle vi alla testa att klättra upp i riggen och beslå varsitt segel. Jag beslog stor övermärs och fick kramp i både vaderna och ryggen, men det gick bra trots det.

. Utsikten man hade var väldigt vacker och man såg solen stiga över höghusen och bränna bort dimman. När jag klättrat ned fick jag reda på att jag skulle vara rorgängare vid avgången. Det betyder att jag skulle vara den som skulle styra oss ut ur den lilla trånga hamnen som vi låg förtöjda i, så jag fick lite panik. Både kapten och förstestyrman försäkrade mig om att vi inte skulle krocka och till slut lugnade jag ned mig.

Runt 12.45 började vi kasta loss och jag följde kaptens order och styrde efter rodergrader. I början var det jobbigt eftersom det växlande mellan svenska och engelska, och sen skulle jag omvandla det till vänster eller höger. Detta ledde till att det blev fel håll en gång, och det var inte lite fel utan ganska mycket fel. Det var trångt, många båtar låg förtöjda längs kajkanterna och det var mitt i en snäv sväng. Jag var nästan 10 grader åt fel håll vilket betyder 20 grader fel kurs, men, vi krockade inte så det gör inget. Den första broöppningen vi åkte igenom hade bara tre meter extra på vardera sida av Gunilla, vid den andra var det mer, kanske fem eller sex meter. Vi stannade till och lastade på trossar och tampar. Kort efter det hade vi en säkerhetsövning och alla ställde upp på däck. Vi som hade vakt tog det ganska lugnt, men många andra hade legat och sovit och kom upp nyvakna i pyjamas. Efter säkerhetsövningen fick vi pannkakor och man fick välja kanel, socker, sirap eller grädde till 15-fikat.

Jag fick order av förstestyrman att ta över som rorgängare igen, även om man egentligen ska byta varje halvtimma. När vår vakt äntligen var över vid 16, hade jag stått och styrt i nästan tre (av fyra)timmar.

Resten av dagen gick snabbt, jag kollade på film, satt uppe på backen och åt äppelpaj och pannkakor till middag. Jag hoppas att första sjöbenet kommer bli jätteroligt och det är med den förhoppningen som jag somnar.

Babord

Tindra Dahlström