Blogg 25/9-2023

Idag började vi dagen som vanligt i hamn när vi gick upp åt frukost och gick på samling, sedan gick jag faktiskt och lade mig och sov några timmar till. Vakten bunkrade och de flesta i frivakten gick iland för att handla på sig snacks och dricka inför sjöbenet. Sedan vid 15:30 så åkte vi från hamn och åkte igenom en kanal ut mot havet. Vi åkte under några olika broar innan vi kom fram till en sluss som sänkte ned oss till vatten nivån i havet. Det var riktigt coolt att åka sluss med ett så stort fartyg. Efter slussen åkte vi rätt norröver mot England då det var rätt så långgrunt. Vi fortsatte att gå för motor under större delen av kvällen och senare mot kvällen efter middagen fick vi till och med se delfiner som hoppade framför skeppet. Det var en liten bebis delfin som simmade med sin mamma som var väldigt söt. Under kvällsvakten kryssade vi fram mellan fiskebåtar. När det var vår tur att ha nattvakt så pratade vi först lite om vakten och vad vi skulle göra, sen fick vi klättra och öva på att beslå en övermärs. Det var lite ovant men gick bra ändå. Till nattfikat fick vi scones som var så gott när man stod ute i den lite kyliga luften. Efter fikat övade vi på vart alla tampar satt och jag gjorde en bänsel. När det var en timme kvar på vakten började det blåsa lite mer och vi kunde sätta några segel. Vinden vände även så vakten efter oss skulle brassa om men pågrund av magsjuka så var de bara en i vaktstyrkan så vi fick stanna uppe och hjälpa dem att brassa runt.