Den andra dagen

Jag ligger på backen (längst fram på båten) och njuter av vädret. Blandningen mellan sol och vind är perfekt. Den varma solen steker samtidigt som vinden svalkar.

Idag har varit en intensiv dag, det har varit andra dagen av familiarisering. Vi blev väckta klockan 07:00 och då var det direkt dags för frukost. Jag åt en stor skål med gröt och kanel, det var riktigt gott. Efter frukosten hade vi den dagliga uppställningen, jag tycker att det är trevligt och en bra start på morgonen. Efter frukosten så gick vi snabbt visare till familiariserinen. Då var det dags för att lära oss knopar. Det tog ett tag att lära sig det men när vi väl hade lärt oss var det bara att fortsätta träna. När vi var klara med knoparna var det en kort paus med fika och sedan var det direkt på familiariseringen igen. Då fick vi gå rond vilket betyder att vi till exempel får kolla viktiga värden på maskiner och tvätta. När vi var klara med det var det äntligen dags för lunch.

När lunchen var klar fick vi klättra i riggen och beslå segel, det var kul
att få testa men faktiskt riktigt läskigt. Efter detta var vi såklart utmattade och trötta, och därför var det perfekt med middag nu! Det blev en väldigt god pasta med kyckling och en fantastisk mangosås. Efter vi hade laddat batterierna med mat var det dags för dagens höjdpunkt, nämligen frivakt. Det är när vi får gå av båten och är fria i land. Idag gick vi en promenad och på vägen köpte jag en god kebab. Efter det mötte vi upp et stort gäng med andra personer från klassen och då fick det bli lite shopping. När frivakten var klar så gick vi tillbaka till båten och då var det dags att lägga sig. Det har varit en intensiv men väldigt rolig dag.

Olle Pedersen