Den lilla ön

Vi är för tillfället på El Hierro, den minsta ön av kanarieöarna.

Det finns med andra ord inte så mycket att göra här, så befälet ordnade dagen till ära två aktiviteter för oss. Den första aktiviteten ordnade våran förstestyrman Micke. Det var en tur med motorbåten Berit ut till ett rev där vi fick snorkla. Till alla föräldrar; ni kan vara lugna vi hade vaktledaren Ture på våran MOB (man over bord) – vattenskoter precis bakom oss. Jag är dock inte helt säker om den enbart togs ut som en säkerhetsåtgärd, Ture verkade väldigt glad över att få köra den.

Andra aktiviteten var en tur till fotbollsplanen i byn vi ligger i. Här delade vi upp oss i två lag och påbörjade en intensiv fotbollsmatch. Jag hade gjort det otroliga dumma valet att spela i tofflor och efter första halvlek promenerade jag och Vera tillbaka mot båten. Jag glömde bort att denna båt är full av elever samt befäl med en tävlingsinstinkt högre än stormasten.

Tillbaka på Gunilla möttes vi av våran vaktledare Tage och några av våra klasskompisar som hade allsång med Tages mini-keyboard. Vera och jag anslöt oss och vi sjöng jullåtar för fulla halsar. Allt fler kom tillbaka från fotbollsplanen och kören blev bara större. Efter att vi hade kört alla verser i Halleluja kom våran kapten Hans ut med fiolen. Utan tvekan hoppade han in och körde solo i ”Fairy Tale of New York”.

Det har varit väldigt svårt att få julkänsla när det är tjugofem grader varmt och hårt fortfarande är blött från snorklingen man har gjort tidigare under dagen, men där och då kände jag julstämningen i hela kroppen

/Lotten Malcus Martner