En båt full av glada kräftor!

En dag fylld av solbränna, bad och glass. Det var en underbar dag där vi efter många dagar i Havanna med besök av museum, monument och andra historiska byggnader var redo för en heldag på stranden.

Hela klassen njöt av denna dag och det var välbehövligt innan sjöbenet som börjar imorgon och som kommer ta oss till Belize.

Alla vakter hade fått frivakt och dagen började på bästa sätt. Trots att veckans dagar flyter samman när man lever livet ombord på Gunilla så har alla av någon anledning full koll på när söndagarna närmar sig. Idag var det alltså två speciella dagar, stekfrukost och första stranddagen. Stekfrukosten lockar fram även de tröttaste ombord och de tittar fram för att ta del av de stekta äggen, baconen och pannkakorna. För övrigt har det varit nästan fullt hus på de flesta frukostar den här resan, vilket jag skulle gissa beror på den lockande värmen som väntar ovan på däck. Så var fallet även denna söndag och därför var vi redo för att springa till bussen, som skulle ta oss till stranden, direkt efter uppställningen.

Efter uppställning satte vi raska fötter i farten för att hitta till bussen vi hade fått höra skulle heta T3. Det var inte helt så enkelt som vi hade hoppats att hitta denna bussen. Det tog oss ca 4 kubaner totalt för att hitta till rätt hållplats. Alla kubaner är otroligt hjälpsamma men det hjälper inte så mycket när språkbarriären gör sig påtaglig. Vår vanskliga spanska gör inte problemet speciellt mycket lättare, men tillslut hittade vi till rätt buss och kom en halvtimme senare fram till stranden "Santa María".

Turkost vatten, strålande sol och vit sandstrand. Det var några underbara timmar med många bad i de höga vågorna. Den röda flaggan fladdrade i vinden så det gällde att hålla sig förhållandevis nära strandkanten. Kubanerna gick fram och tillbaka på stranden och försökte sälja allt från chipps, till cigarrer och livemusik. När vi sedan frågade om priserna gick det klart för oss att detta var en strand för turister. I Havanna där vi spenderat största delen av vår tid under vistelsen i Kuba är priserna lokala. För lite perspektiv så kostar en glass 20 pesos (1,5 kr) i Havanna medan det vid stranden kostar 20 kr. Så denna prisskillnadschock gjorde att inte mycket blev inköpt under strandvistelsen. Pizza såldes också efter att ha tillagats i den stekande solen men pågrund av matbristen slog några i klassen till på denna minst sagt underliga pizza.

På vägen hem till båten igen passade vi alla på att köpa glass för våra sista pesos (kubanska valutan) eftersom det inte går att växla tillbaka eller använda någon annanstans. Väl tillbaka på båten fick alla sig en chock när de kom in från dagsljuset. Alla hade bränt sig och flera flaskor After Sun förbrukades under denna kväll även om jag själv kom undan rätt lindrigt. En båt full av glada kräftor hälsar till alla där hemma!

Moa V, Sa2023